Tony’s Chocolonely
Tony’s Chocolonely is marktleider in chocoladerepen en streeft ernaar 100% slaafvrije chocolade te maken. In 2020 werd het Tony’s Chocolonely voor de derde keer door de Sustainable Brand Index uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland.
Op weg naar 100% slaafvrije chocolade
Chocoladecrimineel zonder dat je ‘t weet. We horen je denken: ‘huh, ik?’ Ja, jij. Je weet ’t misschien niet… maar met die hap chocolade die je net (of gisteren) nam kun je zomaar medeplichtig zijn aan chocoladecriminaliteit. Afhankelijk van welke chocolade je eet, houd je namelijk de criminele activiteiten van de gevestigde chocolade-orde in stand. En dat deed je vast niet bewust.
Het merk Tony’s Chocolonely is ontstaan vanuit het tv-programma Keuringsdienst van Waarde. Journalisten brengen in dit programma misstanden over productie van voedsel en andere producten aan het licht. Een van de presentatoren is Teun van de Keuken.
Hij probeerde duidelijk te maken dat we met het eten van chocolade allemaal meewerken om slavernij op de cacaoplantages in stand te houden. Hij gaf zichzelf daarom aan als chocoladecrimineel na het eten van een aantal chocoladerepen. Hij begon een rechtszaak tegen zichzelf, want als chocolade-eters schuldig zijn, dacht hij, dan moeten de chocoladebedrijven wel veranderen.
Fairtrade chocoladerepen, chocaladeletters en kerstrepen van Tony’s Chocolonely zijn te koop bij Ecomondo, dus ook zakelijk en in grotere aantallen.